Posts

Showing posts from March 23, 2014

تيارات الإخوان ... لا وجود للإصلاحيين

Image
بقلم: د. هيثم مزاحم



خلاصة بحث د. هيثم مزاحم، "إيران والإخوان المسلمون بين ولاية الفقيه وولاية المرشد"، ضمن الكتاب 80 (أغسطس 2013) 'الإخوان وإيران توظيف الدين لمعركة السياسة'' الصادر عن مركز المسبار للدراسات والبحوث- دبي.


ميدل ايست أونلاين



الجوهر تكفير ما هو مسلم غير إسلامي


انقسم "الإخوان المسلمون" بعد مقتل البنا إلى تيارين، أحدهما يشكل خط البنا ذاته، أي التيار الوسطي المعتدل، والتيار المتشدد المعروف بالتيار القطبي، نسبة إلى سيد قطب، وهو ينظر نظرة تكفيرية إلى الدولة والمجتمع باعتبارهما جاهلية. تكونت جماعة "القطبيين" في السجن بعد انتهاء محاكمات قضية الإخوان المسلمين في عام 1965م واعدام سيد قطب عام 1966، والتي تعرف بتنظيم سيد قطب، وهي كانت مجموعة صغيرة من قادة وكوادر "الإخوان"، وكان على رأسهم محمد قطب شقيق سيد قطب، وكان من ضمنهم كل من عبد المجيد الشاذلي ومصطفى الخضيري والدكتور محمد مأمون، وقد اختلفوا مع قيادة الإخوان بشأن قضايا عدة أهمها إستراتيجية العمل الإسلامي.

إرتبط التيار القطبي بعد اعدام سيد قطب، بالمرشد مصطفى مشهور، وصولاً إلى المرشد …

حوزه های دینی نجف روش های سنتی شان در تدریس را حفظ کرده اند

Image
نویسنده: د. هیثم مزاحم
مترجم: محمد مظهری

بیشتر مدارس دینی نجف با روش هاس سنتی شان در تدریس از مدارس عادی و دانشگاهها تمایز می­یابند. این حوزه ها شاهد هیچ گونه تغییر بنیادی در روش تدریس و  شیوه های­شان به مانند آنچه در حوزه های ایران و لبنان رخ داد نبوده اند. در مدارس دینی نجف کلاس یا جلسه ای که حضور در آن برای طلبه ها اجباری باشد نمی بینیم و این خود طلبه ها هستند که استادشان را انتخاب می کنند. هر طلبه ای می تواند به همراه دیگر طلبه ها در محضر یک استاد تلمذ کند یا از استاد درخواست کند که به تنهایی در حضورش به فراگیری بپردازد و یا اینکه به همراه گروهی از طلبه های دیگر باشد. و این امکان برای طلبه ها وجود دارد که در صورت عدم استفاده از درس و بحث، استاد یا  جلسه مربوطه را ترک کند.


آية الله علي سيستاني، آية الله محمد سعيد الحكيم، آية الله محمد إسحاق الفياض، آية الله بشير النجفي.

شیخ جهاد الاسدی به عنوان یکی از علمای دینی نجف می­گوید مدارس کنونی نجف نمی توانند دقیقا با تعریف رایج و غالب از مدرسه دینی از حیث شرط سنی برای طلبه ها، کفایت عقلی، سطح علمی، نظام کلاسی، حضور و غیاب و امتحانات دوره ای و …